معرفی هنرمندان

هدا بیک زاد

هدا بیک زاد هنرمند نقاشی که با اتفاقاتی که از سر گذرانده تصمیم می گیرد نقاشی پارچه را به عنوان حرفه خود انتخاب کند. و تمرین و ممارست وی در این مسیر درهای زیادی را به روی وی گشاده است و از او یک نقاش پارچه حرفه ای ساخته است. وی معتقد است هنر باید طوری باشد که مردم آن را بیشتر بشناسند و بتوانند از آن بهره مند شوند و نقاشی روی پارچه این شاخصه را دارد.

– کمی درباره خودتان به ما بگویید، اهل کجا هستید و اکنون کجا زندگی می کنید؟ 

من هدا بیک زاد متولد ۷ اسفند ۱۳۶۱ تهران هستم. کارشناس نقاشی و کارشناس ارشد مدیریت و در تهران زندگی می کنم.

– می توانید کمی درباره سابقه و تمرین هنری خود بگویید؟ 

بعد از دانشگاه شروع به نقاشی با تکنیک های مختلف اکریلیک، رنگ روغن، آبرنگ، ویترای و نقاشی دیواری کردم و به صورت تفننی نقاشی روی پارچه با رنگ اکریلیک و گوتا ( دورگیر پارچه ) انجام می دادم. همزمان نیز مشغول آموزش هنر به کودکان در مهد کودک و مراکز آموزشی بودم. 

– آیا همیشه می دانستید که می خواهید هنرمند شوید؟  چگونه کار خود را شروع کردید؟

همیشه از دوران مدرسه به نقاشی و کارهای هنری علاقه داشتم تا زمان کنکور با اینکه رشته دبیرستانی ام تجربی بود تصمیم به انتخاب رشته نقاشی گرفتم.

در دانشگاه حرفه ای تر به سمت هنر و یادگیری سبک ها و تکنیک ها هدایت شدم. و بعد از دانشگاه کم و بیش کار می کردم و از هنر کسب درآمد داشتم. پس از تولد پسرم از کارهای دیگری که به صورت رسمی داشتم فاصله گرفتم و در خانه ماندم. در این دوره تصمیم گرفتم نقاشی پارچه را به صورت جدی شروع کنم و در این راستا اینستاگرام برای ارتباط های جدید و وارد شدن مجدد من به کسب درآمد از هنر کمک زیادی کرد.

 

– آتلیه شما در‌ کجا واقع شده است و یک روز معمولی در آتلیه شما چگونه آغاز می شود؟ 

آتلیه من بخشی از منزل است و در کنار فرزند پروری کماکان کار می کنم. در حال حاضر اطرافیان کاملا مرا به عنوان کسی که به صورت تخصصی کار نقاشی انجام می دهد می شناسند و سفارش هایی از جاهای مختلف دارم.

– آیا اولین ماده هنری را که برای خودتان خریداری کرده اید یا هدیه گرفته اید به یاد دارید؟  چه بود و هنوز هم از آن استفاده می کنید؟ 

اولین ماده هنری که هدیه گرفتم یک بسته مداد رنگی ۳۶ رنگ فابر کاستل بود با قوطی فلزی که هنوز هم چند تا از مدادهایش بین مداد رنگی های پسرم است.

 

– از چه زمانی با محصولات ماری‌ورک آشنا شدید و از آن‌ها استفاده کردید؟  چطور با محصولات آشنا شدید؟

بعد از اینکه نقاشی روی پارچه را به صورت حرفه ای دنبال کردم به سرعت با دوستانی آشنا شدم که با این تکنیک آشنا بودند و چون من آموزش آکادمیک نقاشی دیده بودم پیشرفت خوبی در این زمینه داشتم.

در زمینه چاپ و نقاشی و از طریق اینستاگرام و دوستان مجازی با ماری ورک آشنا شدم و از سایت حرفه ای ماری ورک خرید کردم و از محصولات، بسته بندی و صفحه اینستاگرام جذاب آن به شدت رضایت دارم.

– آیا تا کنون از رنگ‌های پارچه برندهای دیگر نیز استفاده کرده‌اید؟ اگر بله، به نظر شما مزیت رنگ‌های ماری‌ورک نسبت به سایر برند‌ها چیست؟ 

از دور گیر پارچه پ.ب.او استفاده می کردم و راضی بودم و سال ها ماندگاری داشت، بعد از آن از رنگ چیتاگ که چون ترنسپرنت بود با رنگ ماری ورک که اوپک بود متفاوت بود و هر کدام قابلیت های خودش را داشت و با هر کدام تجربه های متفاوت و جذابی داشتم.

– در آثارتان از کدام تکنیک نقاشی و چاپ پارچه استفاده می‌کنید؟

در دوران دانشگاه انواع چاپ لینو، مس، آلومینیوم و چوب را امتحان کردم. اما الان به صورت حرفه ای هر روز نقاشی می کنم و گاهی با مهرهای چوبی کار کردم و تکنیک های مختلف نقاشی را بر حسب کار، استفاده می کنم.

– از بین محصولاتی که انتخاب کردید کدام محصول را بیشتر دوست داشتید و چرا؟ 

نمی توانم بگویم کدام محصول را بیشتر دوست داشتم چون از تجربه کردن و به چالش کشیده شدن لذت می برم، پس سعی می کنم تجربه کنم تا مهارتم بالا تر برود.

 

– در سالهای اخیر کار شما چگونه تکامل یافته است؟ 

همانطور که گفتم شروع مجدد کار من از شروع نقاشی و آپلود کردن کارها در فضای اینستاگرام بود که باعث بزرگتر شدن جامعه دوستان و آشنایان و مشتری هایم شد.

در رابطه با نقاشی پارچه اتفاقی افتاد که باعث شد به صورت جدی در این زمینه کار کنم. روی یک کوسن با رنگ اکریلیک نقاشی کرده بودم و به عنوان اولین محصول نقاشی روی پارچه در اینستاگرام پست گذاشتم که از طرف گروه هنری چیتاگ پیامی دریافت کردم با این مضمون: شما که نقاشی روی پارچه انجام میدهید میتوانید از رنگ های مخصوص پارچه برای این کار استفاده کنید.  آن موقع بود که متوجه شدم رنگ مخصوص پارچه هم وجود دارد و با اولین سفارشم از رنگ های چیتاگ وارد دنیای نقاشی روی پارچه شدم.

– آیا رنگ یا پالت مورد علاقه ای دارید؟  اگر چنین است ، پالت شما شامل چه مواردی است و چرا این رنگ ها مهم هستند؟

در نقاشی روی پارچه و کار سفارشی، تعیین کننده طرح و رنگ مشتری است. ولی حال و هوای کار و قلم من نیز ناخودآگاه در کار تاثیر می‌گذارد.

– به نظر شما نقاشی و چاپ پارچه به عنوان یک رسانه media هیجان انگیز است؟

از آنجایی که اعتقاد دارم هنر باید طوری باشد که مردم آن را بیشتر بشناسند و بتوانند از آن بهره مند شوند، نقاشی روی پارچه این شاخصه را دارد، برخلاف تابلو و آثار هنری محض که فقط حظ بصری و بیان هنری را دارا هستند. محصولات کاربردی نقاشی روی پارچه می‌توانند در هر خانه ای باشند. روی میز به صورت رانر و رومیزی، کوسن، لباس و کیف و بسیاری از محصولات مصرفی.

 

– آیا ابزار دیگری برای استفاده در استودیوی خود دارید که نمی توانید بدون آن کار کنید؟  چگونه از آنها استفاده می کنید و چرا؟ 

چون کار در شرایط سخت را تجربه کردم محدودیتی برایم وجود ندارد و حتی با یک کاغذ و قلم به کارم ادامه می دهم. از هنر و نقاشی کنار نمی نشینم و تمام سعی خودم را می کنم که به عنوان نقاش شناخته شوم .

– بهترین توصیه ای که هنرمند دیگری به شما داده است چیست؟ 

توصیه ای که اساتیدمان در دوران دانشگاه به ما می کردند دیدن آثار نقاشی بود که باعث بروز خلاقیت و باز شدن ذهن می شد و همچنین انجام کارهای مختلف و نترسیدن از تغییر روش بود.

 

۱۵- فکر می کنید بزرگترین چالشی که امروز هنرمندان نقاشی و چاپ پارچه با آن روبرو هستند چیست؟

به نظر من نداشتن خلاقیت و کپی کاری باعث شده که این حوزه پیشرفت چندانی نداشته باشد. هنر نقاشی روی پارچه بازاری پیشرفته و پشتوانه هنری و علمی ندارد.  

– چگونه کار جدیدی را شروع می کنید؟ تصمیمات از قبل طراحی شده هستند یا به صورت الهامات درونی و غریزی است؟

خیلی نقاشی نگاه می کنم، و الان که دسترسی به آثار هنری خیلی راحت شده نمایشگاه ها و آثار هنرمندان سراسر دنیا در اینترنت محیا است و قابل مقایسه با بیست سال پیش و دوران دانشگاهم نیست. پس از این موهبت و فرصت تمام استفاده را می کنم و همیشه در صفحات هنری چرخ می زنم. همین باعث می شود که ذهنم مثل گوگل جستجو گر باشد و حتی زمان کارهای غیر مرتبط کار خودش را بکند و الهام بخش باشد. به همین الهامات تکامل می بخشم. گاهی حتی در خواب هم به نقاشی فکر می کنم. گاهی اگر در کاری گیر کنم بعد از بیدار شدن از خواب راه حلش را پیدا می کنم. ولی در مورد کارهای سفارشی که تکلیف روشن است امکان دخل و تصرف زیادی ندارم.

 

– آیا لحظات خاصی وجود دارد که بیشترین احساس الهام را داشته باشید؟

گاهی که به خاطر درگیری های روزمره از نقاشی  فاصله می گیرم بیشتر این حس به سراغم می آید و تشنه تر از همیشه هستم‌.

– کدام یک از هنرمندان معاصر و یا تاریخی الهام‌بخش شما هستند؟

از زمان دانشگاه به شدت به سبک کوبیسم علاقه داشتم و از دیدن کارهای پیکاسو و براک لذت می بردم. همچنین سبک امپرسیونیسم و هنرمندان آن دوره را دوست داشتم و در آخر یکی از هنرمندان مورد علاقه ام که دوره ای از کارهایم به سمتش گرایش داشتم و هنوز هم گاهی در کاراهایم دیده می شود کلیمت است. بافت و تکرار پترن گونه را خیلی دوست دارم.

– آیا هیچ “هک استودیویی” دارید که بخواهید به اشتراک بگذارید؟ 

چیز خاصی نمی توانم بگویم. فقط گاهی از میز نور برای بالا رفتن سرعت طراحی ها و پیاده کردن تصویر خاصی روی پارچه برای کارهای سفارشی استفاده میکنم. ‌

– آیا شما یک توصیه برای هنرمندان دارید که تازه شروع کرده اند؟ 

توصیه خاص من به ۲۰ سال پیش خودم این است که با سرعت لیزر به پیش برو و نتایج شگفت انگیز آن را ببین. همچنین نگاه کردن به تصاویر هنری را همیشه مد نظر داشته باش.

– آیا پروژه های فعلی یا آینده ای وجود دارد که بخواهید با ما در میان بگذارید؟

اسفند سال ۹۸ بعد از وقفه ای که در کار داشتم شروع به کار مجدد من بود و همزمان تصمیم گرفتم نمایشگاه نقاشی برگزار کنم و دوره های هنری و آموزش هم داشتم که متاسفانه با شروع پاندمی کرونا نمایشگاه تعطیل شد و نتوانستم انجامشان بدهم. هنوز هم منتظر فرصتی برای برگزاری نمایشگاه یا شوروم محصولاتم هستم و همچنین یک آتلیه که بتوانم در آن به فعالیت حرفه ای تر و تدریس بپردازم.