معرفی هنرمندان

منا کاویان

منا کاویان با نام هنری ژیکان، ساکن میلان ایتالیا است. تخصص ایشان طراحی لباس بوده و پس از آشنایی با نقاشی پارچه این دو هنر را در هم آمیخته اند.  
پرکنار انجام پروژه های شخصی، مشغول آموزش و برگزاری ورک شاپ به صورت مجازی برای علاقمندان به این هنر در ایران هستند.

– کمی درباره خودتان به ما بگویید، اهل کجا هستید و اکنون کجا زندگی می کنید؟ 

من منا کاویان هستم. اسم هنری من ژیکان هست. اهل تهران و ساکن ایتالیا هستم. در رشته مدیریت مد (مقطع ارشد) در دانشگاه بولونیا تحصیل کردم.

– می توانید کمی درباره سابقه و تمرین هنری خود بگویید؟ 

از سال ۸۷ خیلی اتفاقی با نقاش پارچه آشنا شدم و به طور خودآموز این هنر را آموختم. چون دوره های طراحی لباس را گذرانده بودم بیشتر علاقه من به سمت نقاشی روی لباس رفت. برای اینکه با تکنیک های نقاشی به صورت عمومی بیشتر آشنا شوم شروع به مطالعه و گذراندن ورکشاپ های هنری کردم. و تا امروز هم همچنان مشغول آموختن هستم.

– آیا همیشه می دانستید که می خواهید هنرمند شوید؟  چگونه کار خود را شروع کردید؟ 

من همیشه به هنر علاقمند بودم اما فکر می‌کنم برای اینکه خودم را هنرمند بدانم راه درازی در پیش دارم. اولین نقاشی من روی کمد سفید رنگ اتاقم بود که یک درخت پاییزی بود. من از نقاشی و خصوصا بازی با رنگ ها بسیار لذت می‌بردم و همچنین عاشق طراحی لباس بودم و هنر نقاشی پارچه همه آنچه آرزو داشتم را یکجا برای من فراهم کرد.

 

– آتلیه شما در‌ کجا واقع شده است و یک روز معمولی در آتلیه شما چگونه آغاز می شود؟ 

در حال حاضر و به دلیل شرایط کرونا آتلیه من در خانه من در شهر میلان هست و معمولا روز کاری من با پاسخگویی به هنرجویانی که در ایران دارم شروع میشود. و پس از آن به طراحی و نقاشی روی کیف های دست ساز برند شخصی خودم.

– آیا اولین ماده هنری را که برای خودتان خریداری کرده اید یا هدیه گرفته اید به یاد دارید؟  چه بود و هنوز هم از آن استفاده می کنید؟ 

سیزده سال پیش که من با این هنر آشنا شدم تنوع رنگ پارچه زیاد نبود ولی اولین ماده ای که گرفتم بیندر بود که برای فیکس کردن رنگ استفاده می‌کردم و بعد از مدت کوتاهی از کار با آن منصرف شدم. چون به نظرم به کیفیت نقاشی و پارچه پس از مدتی آسیب میزد و کار نقاشی را خشک و کدر می‌کرد.

 

– در سالهای اخیر کار شما چگونه تکامل یافته است؟ 

من در سال ۸۸ بوتیک خود افتتاح کردم که طراحی لباس بر پایه نقاشی و پارچه نگاری بود. اولین کالکشنم را در سال ۸۹ ارائه دادم که لباس‌هایی نقاشی شده با الهام از طبیعت بود تا سال ۹۳ با مزون های مختلف کار کردم و کالکشن ها و طرح های اختصاصی برای برندهای مختلف طراحی کردم و همچنین کالکشن های سالانه برند ژیکان که برند اختصاصی لباس خودم بود را ارائه دادم و پس از آن در سال ۹۵ برای تحصیلات به ایتالیا آمدم و پس از گذراندن تحصیلات هم اکنون برند کیف های دست ساز خودم را دارم که با الهام از هنر و طرح‌های ایرانی روی آنها نقاشی می کنم.

– آیا رنگ یا پالت مورد علاقه ای دارید؟  اگر چنین است ، پالت شما شامل چه مواردی است و چرا این رنگ ها مهم هستند؟

  چه سوال هیجان انگیزی! میتوانم به جرات بگویم در بیشتر نقاشی های من رنگ های فیروزه ای، یشمی و ارغوانی را می‌بینید. برای من اصالت این رنگ ها و جلوه‌ای که به نقاشی میدهند و ترکیب بی‌نظیری را که با اکثر رنگ های دیگر بوجود می آورند بسیار چشم‌نواز است.

 – به نظر شما نقاشی و چاپ پارچه به عنوان یک رسانه media هیجان انگیز است؟

  نقاشی و پوشاک هردو همیشه ابزاری برای نشان دادن نوع تفکر و اندیشه انسان ها بوده اند و در فصل‌ها و زمان‌های مختلف به صورت متفاوت عمل کرده اند، حالا فکر کنید که ما با این دو هنر در کنار هم می توانیم تفکر، هدف و بیان خاصی را به جامعه القا کنیم. مثل برند دولچه گابانا که چندین سال است از نقاشی روی پارچه برای نشان دادن هنر و فرهنگ ایتالیا استفاده می کند و یا برند ویوین وست وود برای نشان دادن اعتراض اجتماعی  نسبت به حقوق زنان و آزادی انسان از چاپ‌ شعارهای مختلف روی تیشرت استفاده می‌کنند.

به نظر من چاپ و نقاشی پارچه در ایران  هنوز بسیار بسیار جای کار دارد و هنوز نتوانسته به عنوان یک مدیا خودش را نشان بدهد و نیاز به خلاقیت و جرات بیشتر هنرمندان این رشته برای پیشرفت دارد.

 

– از چه زمانی با محصولات ماری‌ورک آشنا شدید و از آن‌ها استفاده کردید؟  چطور با محصولات آشنا شدید؟

از طریق یک دوست با برند ماری ورک آشنا شدم و بیشتر برای کار روی کالکشن تابستانی از آن استفاده کردم چون به نظرم نتیجه کار روی پارچه های سبک و روشن بسیار لطیف می شد.

– آیا تا کنون از رنگ‌های پارچه برندهای دیگر نیز استفاده کرده‌اید؟ اگر بله، به نظر شما مزیت رنگ‌های ماری‌ورک نسبت به سایر برند‌ها چیست؟ 

بله من از رنگ ها مختلف ایرانی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی استفاده کردم. به نظرم غلظت برند ماری‌ورک برای نقاشی روی پارچه های روشن و همچنین چاپ با مهرهای دست ساز بسیار عالی است.

– در آثارتان از کدام تکنیک نقاشی و چاپ پارچه استفاده می‌کنید؟

چون من روی پارچه های مختلف مثل چرم، فوتر و مخمل کار میکنم و بیشتر محصولاتی که تولید میکنم از پارچه های تیره هستند از تکنیک خشک در خشک و سایه پردازی استفاده میکنم. اما برای فضا سازی و یا ایجاد بک گراند از چاپ و یا تکنیک آبرنگی هم استفاده میکنم.

– بهترین توصیه ای که هنرمند دیگری به شما داده است چیست؟ 

هرگز کپی شخص دیگه ای نباش‌! حتی اگر موفق هم شوی همیشه یک کپی کار تلقی می شوی. از نشان دادن و اجرا کردن آنچه در ذهنت هست نترس.

– فکر می کنید بزرگترین چالشی که امروز هنرمندان نقاشی و چاپ پارچه با آن روبرو هستند چیست؟

هزینه لوازم هنری و آموزش درست و حرفه ای، خصوصا برای دوستانی که می خواهند از هنرشان درآمدزایی کنند.

– از چه زمانی با محصولات ماری‌ورک آشنا شدید و از آن‌ها استفاده کردید؟  چطور با محصولات آشنا شدید؟

از طریق یک دوست با برند ماری ورک آشنا شدم و بیشتر برای کار روی کالکشن تابستانی از آن استفاده کردم چون به نظرم نتیجه کار روی پارچه های سبک و روشن بسیار لطیف می شد.

 

– آیا تا کنون از رنگ‌های پارچه برندهای دیگر نیز استفاده کرده‌اید؟ اگر بله، به نظر شما مزیت رنگ‌های ماری‌ورک نسبت به سایر برند‌ها چیست؟ 

بله من از رنگ ها مختلف ایرانی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی استفاده کردم. به نظرم غلظت برند ماری‌ورک برای نقاشی روی پارچه های روشن و همچنین چاپ با مهرهای دست ساز بسیار عالی است.

– در آثارتان از کدام تکنیک نقاشی و چاپ پارچه استفاده می‌کنید؟

چون من روی پارچه های مختلف مثل چرم، فوتر و مخمل کار میکنم و بیشتر محصولاتی که تولید میکنم از پارچه های تیره هستند از تکنیک خشک در خشک و سایه پردازی استفاده میکنم. اما برای فضا سازی و یا ایجاد بک گراند از چاپ و یا تکنیک آبرنگی هم استفاده میکنم.

 

– بهترین توصیه ای که هنرمند دیگری به شما داده است چیست؟ 

هرگز کپی شخص دیگه ای نباش‌! حتی اگر موفق هم شوی همیشه یک کپی کار تلقی می شوی. از نشان دادن و اجرا کردن آنچه در ذهنت هست نترس.

– فکر می کنید بزرگترین چالشی که امروز هنرمندان نقاشی و چاپ پارچه با آن روبرو هستند چیست؟

هزینه لوازم هنری و آموزش درست و حرفه ای، خصوصا برای دوستانی که می خواهند از هنرشان درآمدزایی کنند.

– چگونه کار جدیدی را شروع می کنید؟ تصمیمات از قبل طراحی شده هستند یا به صورت الهامات درونی و غریزی است؟

برای من نقاشی روی پارچه و چاپ همیشه بهانه ای است که افکار و احساساتم را نشان بدهم و دغدغه ای که دارم را بیان کنم. الان بیشتر هدف من شناساندن هنر و فرهنگ ایران است، بنابراین نیاز به تحقیق و مطالعه دارم که بتوانم هنر ایرانی را به صورتی مدرن و آشنا به کشورهای دیگر بشناسانم. اما گاهی حسی لحظه‌ای و تصویری که ناخودآگاه به ذهنم میرسد را هم نقاشی می کنم.

– آیا شما یک توصیه برای هنرمندان دارید که تازه شروع کرده اند؟ 

نقاشی روی پارچه را دست کم نگیرید و این تفکر اشتباه که بازار این هنر اشباع شده را بهانه ای برای شروع نکردن یادگیری این هنر نکنید. وظیفه یک هنرمند این است که بتواند جنبه جدیدی از هنر مورد علاقه اش را به مردم نشان بدهد، و در مرحله بعد کپی کار نباشید. من همیشه به هنرجوهایم می گویم حتی اگر طرح اولیه یه گل را کپی می کنید رنگ آمیزی گل را با توجه به رنگ پارچه تان عوض کنید. شعار من این است: نقاشی را مال خودتان بکنید.

– آیا پروژه های فعلی یا آینده ای وجود دارد که بخواهید با ما در میان بگذارید؟

در حال حاضر تمام تمرکز من بر روی تولید و معرفی برند کیف های دست ساز و نقاشی شده خودم هست و همچنین گسترش آموزش ها و برگزاری ورک شاپ به صورت مجازی برای علاقمندان به این هنر در ایران و توانا کردن هنرجوهایم که بتوانند در فضای مجازی از هنرشان درآمدزایی کنند.