مقالات آموزشی

تفاوت رنگ‌های اکریلیک و رنگ پارچه

پالت رنگ به همراه رنگ‌های زرد و خاکستری ماری‌ورک

هرکسی که با نقاشی و چاپ روی تیشرت، روتختی یا کیف، کلاه یا روسری یا هر نوع پارچه، لباس و لوازم جانبی سروکار دارد، با رنگ پارچه و اکریلیک آشنایی دارد. این دو نوع رایج‌ترین رنگ برای استفاده در رنگ‌آمیزی پارچه‌ها هستند که در بین طراحان و افرادی که کار نقاشی و چاپ پارچه انجام می‌دهند محبوب هستند.

اگرچه تقریباً برای اهداف مشابه استفاده می‌شود، اما تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد. در این مقاله، ما قصد داریم همه چیز را در مورد رنگ پارچه و رنگ اکریلیک بیاموزیم:

آنها دقیقاً چه هستند، از چه چیزی ساخته شده‌اند، هدف استفاده آنها و البته تفاوت آنها.

بسیاری از افراد معتقدند که نقاشی روی پارچه با رنگ اکریلیک معمولی کاملاً عادی است و بسیاری دیگر معتقدند که هنگام کار با پارچه باید فقط از رنگ پارچه استفاده کنید.

تفاوت بین دو نوع رنگ چیزی است که قبل از انتخاب باید در نظر گرفته شود، زیرا این امر بر میزان موفقیت نقاشی شما و آنچه بعد از آن می‌توان انجام داد تأثیر می‌گذارد.

رنگ پارچه شامل یک ماده اتصال‌دهنده است که به طور خاص برای چسبیدن به پارچه‌ها طراحی شده است و بهتر از رنگ اکریلیک به آن می‌چسبد، زیرا رنگ اکریلیک ضخیم‌تر است و فقط در سطح می‌چسبد.

با این‌ حال اگر اصرار به استفاده از رنگ اکریلیک روی پارچه دارید فقط در صورتی باید روی پارچه اعمال شود که پارچه نیازی به شست‌وشو نداشته باشد یا اصلاً کشی نباشد. زیرا رنگ اکریلیک وقتی خشک شود، سفت می‌شود و لایه‌ای روی مواد ایجاد می‌کند، بنابراین هرگونه خم شدن پارچه ممکن است به مرور زمان باعث ایجاد ترک در رنگ شده و یا تکه‌تکه شود. در حالی که رنگ پارچه به داخل تار و پود نفوذ کرده و لطافت پارچه را حفظ می‌کند.

هر دو رنگ در برابر آب مقاوم هستند ولی رنگ های اکریلیک بعد از شستشو روی پارچه ترک می خورند در صورتی که رنگهای پارچه اگر به درستی مرحله تثبیت را طی کرده باشند نه تنها بعد از شستشو ترک نمی خورند بلکه نرم تر هم می شوند.

رنگ‌های اکریلیک بعد از خشک شدن روی پارچه مات می‌شوند در صورتی که رنگ‌های پارچه بعد از خشک شدن و شستشو همچنان شفاف می‌مانند.

از آنجایی که رنگ‌های اکریلیک برای پارچه ساخته نشده‌اند بنابراین ثبات کافی روی پارچه ندارند و هنرمندان به‌اشتباه از چسب Dm5 و یا بایندر برای رسیدن به ثبات استفاده می‌کنند. این چسب‌ها به رنگ اکریلیک حالت پلاستیکی بیشتری می‌دهد و علاوه بر آن به حجم رنگ و خشکی پارچه افزوده می شود.

 درصورتی‌که رنگ‌های مخصوص پارچه نیازی به چسب ندارند و بعد از اتو دارای ثبات کافی هستند.

رنگ‌های اکریلیک در هنگام اتو روی پارچه پخش و هاله می‌اندازند درصورتی‌که رنگ‌های پارچه کاملاً شارپ و تمیز می‌مانند.

رنگ‌های اکریلیک زودتر از رنگ پارچه خشک می‌شوند و فرصت ساخت‌وساز و سایه‌پردازی و یا چاپ با مهر را به هنرمند نمی‌دهند درصورتی‌که رنگ‌های پارچه دیرتر خشک می‌شوند و هنرمند می‌تواند به ساخت‌وساز و سایه‌پردازی و چاپ کامل و باکیفیت بپردازد، این مشخصه در رنگ‌های پارچه ماری ورک بارزتر است.

  • برای دیدن پاسخ سوالات و ویدیو های آموزشی بیشتر یه صفحه سوالات متدوال مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *